Yleisötilaisuuksien jätehuolto

Jätehuoltosuunnitelma

Palauta jätehuoltosuunnitelma Turun kaupungin ympäristönsuojelulle sähköpostiviestin liitteenä osoitteeseen

Suunnitelman voi palauttaa myös postitse osoitteeseen

Turun ympäristönsuojelu
PL 355
20101 Turku

Lounais-Suomen jätehuoltomääräysten mukaan yleisötilaisuuden järjestäjä vastaa tilaisuuden jätehuollosta ja jätteiden lajittelusta sekä jätehuoltoon liittyvästä neuvonnasta ja tiedotuksesta tilaisuuden aikana. Tapahtuma-alueelle on sijoitettava riittävästi ja kattavasti jäteastioita eri jätelajien keräämistä varten. Tapahtumajärjestäjänä pidetään myös tilaisuuden tai tapahtuman kokoonkutsujaa.

Jäteastiat

Jäteastioita on sijoitettava kattavasti koko tapahtuma-alueelle. Jäteastiat on tyhjennettävä aina niiden täyttyessä. Monipäiväisissä tilaisuuksissa jäteastiat on tyhjennettävä ja alue siivottava vähintään kerran päivässä.

Sekajätteen lisäksi kierrätettäville jätteille on hankittava omat keräysastiansa, jos niitä kertyy jätelajeittain yli 2 kg (metalli, lasi), 5 kg (muovi, kartonki- ja paperipakkaukset) tai 10 kg (biojäte) tapahtuman aikana. Lajitteluastiat tulee merkitä selkeästi ja niiden tyhjentämisen tulee olla turvallista.

Loppusiivous

Tapahtuman järjestäjän on siivottava roskaantunut tapahtuma- alue ja sen välittömässä läheisyydessä olevat alueet. Jäteastiat on tyhjennettävä ja alue siivottava välittömästi tilaisuuden päätyttyä.

Jätehuoltosuunnitelma

Yli 1000 henkilön yleisötilaisuudesta on laadittava jätehuoltosuunnitelma, joka toimitetaan Turun kaupungin ympäristönsuojelulle viimeistään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa. Suunnitelma voidaan laatia vapaamuotoisesti tai käyttää alla olevaa sähköistä lomaketta. Vapaamuotoisessa suunnitelmassa on esitettävä vähintään Lounais-Suomen jätehuoltomääräyksien 9. luvun 41 §:n sisältämät asiat.

Käsittelyn jälkeen suunnitelmasta lähetetään tapahtuman järjestäjälle hyväksymiskirje.

Yleisötilaisuuden jätehuoltosuunnitelma (pdf)

Käymälät

Tapahtumaan on varattava riittävä määrä käymälöitä ja niiden läheisyyteen käsienpesupisteitä. Käymälät tulee sijoittaa siten, että ne sijaitsevat eri puolilla tapahtuma-aluetta ja ovat helposti yleisön saavutettavissa. Alueella on oltava opasteet käymälöiden sijainnista. Käymälät tulee tyhjentää hygieenisesti ja riittävän usein.

Valviran ja ympäristöterveyden ohjeissa on tarkemmat tiedot käymälöiden määristä. Kokonaismäärästä voidaan poiketa, jos tapahtuman kesto on lyhyt tai alueen läheisyydessä on yleisiä käymälöitä. Käymälöiden määrää tulee puolestaan lisätä, jos tapahtuma kestää yli viisi tuntia tai tilaisuudessa on anniskelua.