Turku aloittaa 1.5.2018 ympärivuotisen kaupunkipyöräjärjestelmän kokeilun. Kaupunkipyöräjärjestelmässä on yhteensä 300 polkupyörää ja 34 kiinteää sekä 3 siirrettävää pyöräasemaa.

Turun kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan maanantaina 5. helmikuuta liikennesuunnitelman kaupunkipyöräasemien lopullisesta sijoittelusta.

Asemaverkosto ulottuu Kupittaalta keskusta-alueen yli satamaan. Kiinteiden asemapaikkojen lopullinen sijoittelu on nähtävissä alla olevassa kartassa.

 

Mikä on kaupunkipyöräjärjestelmä?

Kaupunkipyöräjärjestelmä koostuu yhteiskäyttöisistä polkupyöristä ja pyöräasemista, jotka toimivat pyörien otto- ja jättöpisteinä. Käyttäjä voi ottaa pyörän miltä tahansa asemalta ja jättää sen mihin tahansa asemalle. Käyttökerran aikana on mahdollista lukita pyörä väliaikaisesti aseman ulkopuolelle esimerkiksi kaupassa asioinnin ajaksi.

Kaupunkipyörät soveltuvat monenlaiseen matkantekoon, mutta ne ovat tarkoitettu erityisesti lyhytaikaiseen käyttöön, sillä kaupunkipyörien tarkoitus on helpottaa ja tarjota uusi, nopea vaihtoehto keskusta-alueella liikkumiseen. Pyörät ovat asiakkaiden käytössä vuoden jokaisena päivänä ja pyöriin vaihdetaan nastarenkaat talvikaudeksi.

Miten kaupunkipyöräjärjestelmä toimii?

Palvelu tulee osaksi Fölin palveluja.  Kaupunkipyöräjärjestelmän käyttö perustuu käyttäjän tunnistamiseen, jolloin käyttö on turvallista ja väärinkäytöksien riskit minimoitavissa. Lisää tietoa kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöönotosta, hinnoittelusta ja asemaverkosta julkaistaan kevään aikana.

Millainen kaupunkipyörä on?

Kaupunkipyöräjärjestelmän toteuttaa kilpailutuksen voittanut eurooppalainen Nextbike Polska S.A. Se toimittaa pyörät, asemat ja hoitaa huollon.  Pyörät ovat perusvaihdepyöriä, joissa on käsijarrut sekä etu- että takapyörissä.

Palautetta ja kysymyksiä kaupunkipyöristä voi antaa kaupungin palautepalvelun kautta.

Lisätietoa:

Kaupunginhallitus hyväksyi kolmivuotisen kaupunkipyöräjärjestelmän kokeilun kesäkuussa 2017. 

Turun kaupunkipyörien kokonaisbudjetti kolmelle vuodelle on 3,2 miljoonaa euroa, sisältäen 300 kaupunkipyörän ja 34+3 aseman järjestelmän ylläpidon ja kehityksen ympärivuotisesti. Budjetti koostuu mainosrahoituksesta, käyttömaksuista, kaupungin rahoituksesta sekä CIVITAS ECCENTRIC – hankerahoituksesta.

CIVITAS ECCENTRIC on EU-rauhoitteinen hanke. Mittavassa CIVITAS ECCENTRIC -hankkeessa kehitetään Turussa pyöräilyn lisäksi mm. sähköistä joukkoliikennettä, biokaasuautoja, autojen yhteiskäyttöä ja Kupittaa-Itäharju –alueen liikkumisreittejä, sekä matkaketjuja. Lisää tietoa hankkeesta löytyy täältä: http://www.turku.fi/civitas-eccentric

CIVITAS ECCENTRIC:

Rahoittajat: Horizon 2020
Kokonaisbudjetti: 17 974 993 € (koko EU:n tasolla)
Turun kaupunki ja paikalliskumppanit: 3 237 000 €
Aikataulu: 2016–2020
Hankkeen nettisivut:
www.turku.fi/civitas-eccentric
www.civitas.eu/eccentric

 

Lisätietoa kaupunkipyöristä: www.foli.fi/kaupunkipyorat