Tapahtumatalo Logomon aulaan kantautuu elävää musiikkia. Tuotantojohtaja Petteri Unkila johdattaa uteliaan yläkertaan ja päästää kurkistamaan aition ikkunasta alas Logomo-saliin. Näyttävissä lavasteissa viilataan nuotteja ja askelmerkkejä uusia tähtilaulajia etsivän The Voice of Finlandin suoraan tv-lähetykseen.
– Vastaavaa huippuluokan esitystekniikkaa voimme hyödyntää myös muissa Logomon tapahtumissa. Logomon pitkäaikainen tekniikan yhteistyökumppani on Bright, joka vastaa myös TVOF:n tekniikan toimituksesta, Unkila kertoo.
– Voice of Finlandin kulisseissa voisi hyvin järjestää myös juhlan, joissa tähtiä ovatkin omat työntekijät, visioi Tapahtumallisen toimitusjohtaja Sanni Rostedt.
Logomo ja Turun suurin tapahtumatoimisto Tapahtumallinen ovat verraton kumppani yrityksille ja organisaatioille, jotka haluavat järjestää ikimuistoisen tapahtuman. Logomon tekniikka ja tilapaletti yhdistettynä Tapahtumallisen luovuuteen synnyttää juhlia ja tilaisuuksia, joissa osallistujan kokemus yhdistyy tunnistettavasti ja myönteisesti järjestäjän brändiin.
– Olemme onnekkaita, että Logomo on nimenomaan Turussa, sillä tapahtumatalona tämä on ehdottomasti Suomen muuntautumiskykyisin ja toimivin, Rostedt ylistää.
Ammattilaisten toiveet toteutukseen asti
1800-luvun veturipajaan alkoi virrata uutta elämää kymmenisen vuotta sitten, kun Logomo rakennettiin Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden 2011 pääareenaksi.
– Logomoa suunniteltaessa on kysytty ammattilaisten tarpeita ja ne on oikeasti myös toteutettu, Unkila kiittelee ja mainitsee esimerkkinä esteettömyyden.
– Ensimmäisessä kerroksessa ei ole yhtäkään kynnystä, joten kuljetuslaatikoita voidaan rullata helposti paikasta toiseen.
Unkila haluaa, että roudareiden kuullessa sanan Logomo mielen valtaa kirosanojen sijaan helpotuksen tunne. Talon tuotantojohtaja on itse hypännyt Logomoon suoraan keikkabussista ja jäänyt sille tielleen.
– Olin valosuunnittelijana lauluyhtye Club For Fiven joulukiertueella 2010. Kävin välipäivänä pyörähtämässä Logomossa, jossa valmisteltiin Heurekan tuottamaa Tuli on irti -näyttelyä Turun kulttuuripääkaupunkivuodelle. Joulun välipäivinä huomasin jo olevani työhaastattelussa, Unkila kertaa taivaltaan.
Ura tapahtuma-alalla oli jo alkanut 1996 Dannyn Valoa ja energiaa -kiertueella, jossa Unkila pystytti kesätyöläisenä lavasteita.
– Minulla on kokemusta kiertue-elämästä ja konserttisaleista neljältä eri mantereelta, joten pystyn hyvin heittäytymään tapahtumaa järjestävän asiakkaan rooliin. Kun takaovesta saapuvilla on kaikki hyvin, myös lippujen ostajat saavat mitä odottavat – parhaimmillaan vielä enemmän.
Tapahtumatoimisto ottaa huolet harteilleen
Sanni Rostedt muistelee tutustuneensa Unkilaan ja Logomoon, kun pääsali oli vielä työmaana. Unkila veti suojakypärä päässä esittelykierrosta vierailijoille, jotka olivat valitsemassa taloa tapahtumapaikaksi.
– Minut oli palkattu järjestämään Turun valtakunnallisia ammattikorkeakoulujen AMK-päiviä, jotka olivatkin melkoinen hyppäys alalle. Aikaisemmin olin järjestänyt urheiluseurojen ja opiskelijoiden tapahtumia vain harrastuksena, mutta vetovoima alalle oli kova, Rostedt hymyilee.
– Mikään ei voita adrenaliiniryöppyä, joka valtaa kehon, kun tapahtuma alkaa.
Nyt Rostedt on jo kokenut tapahtumatuottaja ja Tapahtumallisen energinen toimitusjohtaja. Toimistosta saa halutessaan täyden palvelun suunnittelusta toteutukseen. Kutsut, somistukset, tilaukset, budjetti, riskit, sopimukset – koko työlistan voi huoletta antaa osaavien ammattilaisten käsiin.
– Toki asiakas saa olla myös mukana järjestämässä. Emme vie pois järjestelyjen iloa vaan ainoastaan stressin ja huolet, Rostedt painottaa hymyillen.
Kokemuksia kaikille aisteille
Logomossa on tilaa juhlia ja kokoontua, sillä saleissa on lattiatilaa yhteensä muutaman jalkapallokentän verran. Talossa voidaan järjestää eri tapahtumia samaan aikaan tai tilat voidaan yhdistää ketterästi yhden tapahtuman käyttöön. Kaikki kokoustilat on varustettu nykyaikaisella tekniikalla, ja Kino toimii myös auditoriona ja tunnelmallisena elokuvateatterina.
– Logomon nerokkaan pohjaratkaisun ansiosta ihmiset pääsevät liikkumaan vaivatta huoneesta ja salista toiseen. Isossa kongressissa osallistujat voidaan jakaa yhdeksään rinnakkaiseen sessioon ja välillä taas koota yleiseen messutilaan tai vaikkapa ruokailemaan, Unkila selvittää.
– Tasalattiaa on niin paljon, että kaikki näytteilleasettajat saavat messualueelta hyvän paikan. Pöytiä meiltä löytyy kaikissa muodoissa.
Jopa 3500 hengen tilaisuuksiin taipuvan Logomo-salin erikoisuus on muunneltava akustiikka, joka on toteutettu Meyer Sound Constellation -sähköakustiikkajärjestelmällä. Muuntuva akustiikka yhdessä laadukkaan äänentoistojärjestelmän kanssa takaa aina ihanteellisen äänimaailman jokaiselle paikalle. Ilmatyynyillä liikuteltava katsomo aiheuttaa vierailijoille hämmennystä tämän tästä, sillä salia voidaan muunnella tilaisuuden mukaan.
– Asiakkaat usein toteavat, että olen kyllä käynyt Logomossa, mutta tila oli viimeksi aivan erilainen, Unkila naurahtaa.
Isoa Logomo-salia voidaan tarvittaessa jakaa vielä osiin väliverhoilla. Esimerkiksi Tietokeskuksen seminaarissa pääsalin taakse luotiin pimeä messutila.
– Tietokeskuksen seminaarit ovat olleet enemmänkin festivaaleja. Yhtenä vuonna päivän aloitti lasershow, Rostedt kertoo.
– Tapahtumissa kannattaa antaa kokemuksia kaikille aisteille. Myös ruokatarjoilut ja maut voidaan sitoa osaksi tapahtuman tarinaa. Logomo Kitchenin keittiöpäällikkö Kristian Karnell on kekseliäs luomaan gastronomisia elämyksiä, ja ruoat tarjoillaan pöytiin juuri oikeaan aikaan.
Tapahtumallinen on puolestaan taikonut tilaisuuksiin melkoisen villiä rekvisiittaa ja ilmettä teemaan mukaan. Esimerkiksi Turku Science Parkin isännöimään Creative Business Campiin on tuotu aikanaan telttoja, aurinkotuoleja ja Logomoon pystytettiin jopa leirinuotio.
– Talossa on niin niin isot oviaukot, että lavasteiksi saa roudattua ihan mitä tahansa. Eräissä henkilöstöjuhlissa oli 1950-luvun teema, joten toimme rekvisiitaksi sen ajan auton.
Unkila muistaa tuoneensa tapahtuman koristeeksi jopa veturin.
– Haluaisin tehdä Logomo-salin kattoon museoidusta jättinosturista pysyvän tilataideteoksen. Siihen saisi roikkumaan vaikkapa junavaunun tai mediakontin.
Katto kestää ja seinät kantavat
Menneisyys veturipajana näkyy Logomon rouheassa arkkitehtuurissa, jolla on käytännön etunsa. Tapahtumatalossa saa ruuvata, roudata ja ripustaa. Lattia, seinät ja korkealla oleva katto kyllä kestävät.
– Katosta on roikkunut muun muassa puita, verhoja ja akrobaatteja. Kattoon ripustettu putoava verho on huikea elementti, jolla voidaan vaihtaa tunnelmaa silmänräpäyksessä, Rostedt sanoo.
– Osallistujat voidaan harhauttaa luulemaan, että he ovat “pelkässä” seminaaritilassa, mutta päivän lähestyessä loppuaan esiripun takaa paljastuu katettu illallinen tai lava valoineen ja bändeineen.
Rostedt kannustaa tuomaan teatterista ja sirkuksesta tuttuja show-elementtejä myös juhliin ja kongresseihin. Tapahtumallisen on helppo löytää taitavat kumppanit, sillä Turussa on sirkusalan opetusta, tunnettuja tanssiteattereita, muusikoita ja esiintyviä taiteilijoita.
– Logomossa voi säväyttää myös pyrotekniikalla. Siihen meillä on luottokumppani, ja osaamme toimia turvallisesti sekä neuvoa lupa-asioissa, Unkila komppaa ja kiittelee tiivistä ja sujuvaa yhteistyötä paikallisten viranomaisten kanssa.
– Pari vuotta sitten Varsinais-Suomessa tapahtumaturvallisuutta ohjaava työryhmä sai jopa sosiaali- ja terveysalan turvallisuuskomitean myöntämän valtakunnallisen turvallisuuspalkinnon.
Yhä tärkeämpi osa tapahtumia on nykyään terveysturvallisuus. Kesäksi Logomoon on kaavailtu ulkokonsertteja viime vuoden tapaan. Teatro Bar & Cafen edustalla olevaa terassia laajennetaan, jotta yleisötilaisuuksia voidaan järjestää pandemia-ajan rajoitusten mukaan.
– Musiikkitapahtumia järjestetään muutamana iltana viikossa. Noin 500 hengelle kalustetun kesäterassin voi muina päivinä vuokrata myös yksityiskäyttöön, esimerkiksi yritysten juhliin, Unkila kertoo.
– Tapahtumallinen on vahvasti mukana suunnittelemassa ulkotilan visuaalisuutta. Ajatuksena on, että ilmettä voidaan vaihtaa vaikkapa brändiin sopien, Rostedt lisää.
Kaksikko muistuttaa, että ammattitaidolla järjestetyt tapahtumat ovat yritykselle ja organisaatiolle mitä parhain tilaisuus markkinoida ja rakentaa mainetta. Viihdyttävä vieraanvaraisuus on myös kunnioitusta osallistujan uhraamaa aikaa kohtaan.
Aika on arvokkainta, mitä meillä on.
Teksti: Merja Kallikari
Kuva: Mika Okko