Yli 25 vuotta Turun tunnelmallisena konserttisalina ihastuttaneen Sigynin valot, äänentoisto ja videotekniikka on päivitetty palvelemaan modernisti ja monipuolisesti nykypäivän tarpeita. Entisajan telakkahalliin tyylikkäästi rakennettu lasikuutio soi peruskorjauksen jälkeen entistä ehompana.

Keväinen auringonvalo leikittelee ikkunoista. Osa ruuduista on jätetty hiekkapuhallettua lasia kirkkaammaksi, jotta konserttisalin aulaan avautuu näkymä kohti Aurajokea ja museolaiva Sigyniä.

Huolella mietityt yksityiskohdat ovat tunnusomaista Sigyn-salille. Historialliselta purjehduslaivalta nimensä saanut konserttisali sijaitsee Turun Varvintorilla, joka oli 1900-luvun alkupuolella osa Aurajoen vanhaa telakkaa. Alueen menneisyydestä muistuttavat entinen köysitehdas ja telakkarakennukset, jotka ovat nykyään taidekampuksena ja tapahtumien näyttämönä.

– Entiseen telakkahalliin rakennettu Sigyn-sali on tunnelmallinen ja toimiva paikka järjestää paitsi konsertteja myös juhlia, kokouksia ja kongresseja. Sigyn henkii hienolla tavalla Turun meriteollista historiaa, toteaa Turun konservatorion yhteyspäällikkö Tommi Saalas.

Alun perin telakkahalli valmistui vuonna 1928. Alueen historiaa kunnioittaen kiinteistön pienemmät salit, Crichton ja Vulcan, on nimetty vanhojen telakkayhtiöiden mukaan. Konservatorio ja Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemia käyttävät Sigynin tiloja ahkeraan, mutta vuokraavat saleja myös ulkopuolisille. Kiinteistön omistaa Kuntien eläkevakuutus Keva.

– Arkkitehtitoimisto Laiho-Pulkkinen-Raunion suunnittelema Sigyn-sali valmistui vuonna 1994 ja sai useita alan palkintoja. Sama toimisto on suunnitellut myös Helsingin Musiikkitalon, josta voi löytää tutun näköisiä elementtejä, Saalas hymyilee.

Lasikuutio sai akustiikkaverhot

Sigyn-salin aulassa teollinen historia saa näkyä. Vanhat nosturit ja mallintamoon vieneet portaat on jätetty paikoilleen. Teräs, tiili ja lasi antavat rouheat raamit kahvila- ja ravintolatiloille, joissa myös tilaisuuksien buffet-tarjoilut järjestetään.

Oikeastaan telakkahalli on vain Sigyn-salin kuori. Soiva konserttisali on erillinen lasikuutio hallin sisällä.

– Onhan Sigyn kaiken kaikkiaan ainutlaatuinen paikka ja kiehtova ratkaisu – konserttisali, jossa on lasiseinät. Salin akustiikka on suunniteltu ja viritetty tarkkaan, Saalas toteaa.

Sigyn on alun perin rakennettu akustisen musiikin ehdoilla, mutta viime kesän mittavassa peruskorjauksessa sali tuotiin teknisesti ajan tasalle ja palvelemaan monipuolisemmin tapahtumien ja tilaisuuksien järjestäjiä. Peruskorjauksen suunnitteli tuttu toimisto, jonka nimi on nykyään LPR-arkkitehdit. Akustiikan ja esitystekniikan suunnitteli uusiksi Akukon.

– Sigynin äänentoistojärjestelmä on uusittu kauttaaltaan ja tehty muokattavaksi. Konserttisali soveltuu siis yhä loistavasti akustisen musiikin esittämiseen, mutta nyt myös sähköisesti vahvistettuun musiikkiin ja puhetilaisuuksiin, kertoo konservatorion käyttömestari Ville Pirttinen.

Käytännössä on kyse jälkikaiusta, jonka ihanneaika vaihtelee tilan käyttötarkoituksen mukaan. Sähköiselle äänentoistolle akustisen konserttisalin jälkikaiku on liian pitkä.

– Sigyn-sali sai remontissa moottoroidut akustiikkaverhot, jotka saadaan tarvittaessa laskettua alas vaimentamaan kaikua. Kun verhot ovat alhaalla, jälkikaiku lyhenee 2,1 sekunnista 1,2 sekuntiin, Pirttinen selvittää.

– Virittäjä mittasi akustisen ja sähköisen äänentoiston jälkikaikua verhoilla ja ilman. Ero oli niin merkittävä, että sen pystyi kuulemaan myös omin korvin.

Akustiikkaverhojen ansiosta esimerkiksi puhetilaisuuksissa korkeat ja matalat äänet erottuvat paremmin. Salissa on sekä langattomia että langallisia mikrofoneja kattamaan yleisimpien tapahtumien tarpeet.

– Salissa on monikanavainen äänentoisto eli myös katsomon puolella on kaiuttimia, Pirttinen kertoo.

Verhojen lisäksi salin akustiikkaa pystytään muokkaamaan lavan yläpuolella olevien kauko-ohjattavien äänilevyjen avulla. Levyjen asentoa vaihdetaan tarpeen mukaan.

– Kun akustiikka ja äänentoisto on kunnossa, yleisö ei kiinnitä äänimaisemaan oikeastaan mitään huomiota vaan keskittyy kuuntelemaan esitystä. Tietysti toimiva akustiikka on olennainen myös esiintyjien kannalta, Pirttinen toteaa.

Valotekniikka elävöittää tilaisuutta

Salin sisäpuolella olevien akustiikkaverhojen lisäksi Sigyn on saanut pimennysverhot, jotka laskeutuvat lasiseinien ulkopuolelle.

– Myös salin takaseinän ikkunat saadaan peitettyä. Pimennys on usein olennaista, jotta esitys ja salin valaistus näkyvät ihanteellisesti, kertoo Turun ammattikorkeakoulun av-mestari Tapio Väntsi.

Siinä missä Pirttinen on erikoistunut äänitekniikkaan, Väntsin ydinosaamista ovat valot. Molemmat ovat mestareita käyttämään Sigynin modernia esitystekniikkaa.

– Kun Sigyn-sali vuokrataan tapahtumaan, herroista jompikumpi on koko tilaisuuden paikalla huolehtimassa tekniikasta. Sekä henkilökunta että huippukalusto kuuluvat hintaan, Saalas painottaa.

Ääntä ja valoa säädetään avotarkkaamosta, joka on ylhäällä yli 300-paikkaisen katsomon takaosassa. Äänentoiston tapaan salin valotekniikka on kokonaan uusittu ja tuotu peruskorjauksessa tähän päivään. Kaikki valot ovat nykyaikaisia led-valoja.

– Laadukas valokalusto on suurilta osin liikuteltavaa. Moottoroiduilla valoheittimillä näyttämölle saadaan valo edestä ja takaa. Myös sivuvalot ovat käytettävissä, mikä on tärkeää erityisesti esittävässä taiteessa, Väntsi toteaa.

Salin valaistuksen voi valita mukailemaan esimerkiksi yrityksen tai yhdistyksen värejä. Yleisövalolla esityksen tunnelman saa jatkumaan katsomoon asti.

– Valot elävöittävät tyylikkäästi myös arkista tilaisuutta. Profiiliheittimillä valoa voidaan rajata tarkkarajaiseksi tai sumeaksi koristekuvioksi vaikkapa seinälle tai lavan sivuille, Väntsi vinkkaa.

– Lavan takaseinälle on mustan lisäksi valittavissa valkoinen taustaverho, johon voi heijastaa esityksen tai esimerkiksi tunnelmaan sopivan maiseman.

Väntsi mainitsee erikoistehosteena usvan, jota on saatavilla myös Sigyn-salin tilaisuuksiin.

– Usva toimii pintana, johon valo osuu eli se tekee valon näkyväksi. Esitykseen saa näyttävyyttä aika pienilläkin kikoilla.

Videokuvaa suorana ja tallenteena

Asiakkaan tarpeet kartoitetaan tarkasti ennen Sigyn-salissa järjestettävää tilaisuutta. Väntsi ja Pirttinen kertovat mielellään esitystekniikan tarjoamista mahdollisuuksista, mutta he kannustavat kertomaan rohkeasti myös omista ideoista. Remontissa uusittu kalusto soveltuu hyvin monenlaiseen toteutukseen.

– Nykyaikana tärkeää on myös moderni videotekniikka, jonka avulla tilaisuus voidaan striimata ja järjestää esimerkiksi hybriditapahtumana. Tapahtumasta saa halutessaan monikameratuotantona tehdyn tallenteen, Väntsi kertoo.

Salin liikuteltavilla kameroilla kuvaa saadaan tapahtuman aikana myös lavan takatilaan, jossa tulevat puhujat ja esiintyjät odottavat.

– Niin sanottujen juorunäyttöjen avulla seuraava esiintyjä pystyy seuraamaan, missä mennään. On miellyttävää, kun ei tarvitse stressata, milloin on oma vuoro, Saalas tietää.

Hän muistuttaa, että kokousten ja seminaarien puhevirtaan voi tuoda vaihtelua ja lisäarvoa esittävällä taiteella.

– Kokouspäivän hetkeksi katkaiseva esitys voi olla sirkusta, musiikkia, nukketeatteria tai melkeinpä mitä vain. Koska Sigyn-sali on kahden oppilaitoksen muodostamalla taidekampuksella, pystymme helposti tuottamaan uniikkia esittävää taidetta.

Vaikka konserttisali ei ole kiinni telakkahallin kuoressa, esityksessä voi roikottaa liikkuvaa taakkaa, kuten kangasliinojen varassa taiteilevaa ilma-akrobaattia.

– Peruskorjauksessa lavan yläpuolelle rakennettiin vankempi tukirakennelma ja vaijeriverkko, jonka päällä voi kävellä ja liikutella valokalustoa. Rakenne kestää myös sirkuskiinnityksen, Saalas kertoo.

Uudistettu konserttisali on inspiroiva tapahtumien järjestelyille. Viehättävää on myös keskeinen sijainti kauniissa kulttuurimaisemassa. Kesällä tapahtuma voi levittäytyä ulos Varvintorille, Aurajoen rantaan ja museolaiva Sigynille.

Lisäksi kokouksissa ja kongresseissa voi mainiosti hyödyntää läheisiä tiloja, hotelleja ja toimijoita Forum Marinumista, Turun Linnasta ja Kakolasta alkaen. Kaikki ovat samalla puolella Aurajokea.

Teksti: Merja Kallikari
Kuva: Mika Okko